Chain Table Visual Arts
Fair practice for visual artists and art institutions
Objective:
The ketable Visual Arts develops and maintainst praking tools for visual artists and visual art institutions in the context of fair practice (Fair Pay, Fair Share, Fair Chain). Deze praktijkinstrumenten stellen opdrachtgevers en –nemers able to (collectively) among other things. to achieve fair compensation. It encourages also good employment practice eand employment and good working relationships in the visual arts.
Type of activity:
The activities concern the Directive on Artists’ Fees (recalibrated in 2023) and The National Terms and Conditions for Art Assignments (2015). The chain table wants to furthermore, a contribution deliver to the Collective Selfie (2019, recalibration in 2024). With continuation by 2025 it can also go to: work contributions/professional expense allowances, (socially) safe working environment plus conditions for rental and use of ateliers and incubators.
Duration:
As of October 2023
Collaborative partners:
The Visual Arts Chain Table represents all stakeholders in the visual arts: professional art education, visual artists, galleries, fairs, presentation institutions and museums. These organizations have long been affiliated with BKNL (Beeldende Kunst Nederland), which continues to exist as an informal consultation focused on advocacy.
Organizations: Kunsten ’92, Overleg Beeldende Kunstacademies (OBK), Kunstenbond, Platform BK, Beroepsvereniging van Beeldende Kunstenaars (BBK), Beroeps Organisatie Kunstenaars (BOK), Nederlandse Galerie Associatie (NGA), Vereniging van Nederlandse Kunstbeurzen, the interest group for visual art institutions De Zaak Nu and Nederlandse Museumvereniging. Auditor: Mondriaan Fund.

A: Het ontwikkelen van een Arbeidsmarktmonitor die in kaart brengt hoeveel (categorieën) werkenden er zijn binnen de archeologie plus wat hun activiteiten, arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden zijn.

2D: Het benutten van vakspecifieke online en offline gremia zoals landelijke festivals, congressen en bijeenkomsten van vertegenwoordigers uit het veld voor de externe communicatie en gedachtewisseling over de ketentafel, haar bevindingen en (voorlopige) voorstellen.
2E: Het bestuur van Platform ACCT betrekken om de praktijkinstrumenten van de ketentafel mee te nemen in de uitwerking van de arbeidsmarktagenda en culturele en creatieve sector, onder andere in een sectoraal convenant.
- Ontwikkelen arbeidsmarktmonitor
- Formuleren regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden

- Ervaringspanel
- Klankbordgroep deskundigen en financiers
- Publiciteit
- Beroepscongressen/(sociale) vakmedia
- Bestuur Platform ACCT
- Werven ambassadeurs

- Model-overeenkomsten tussen onafhankelijke producenten/producerende publieke omroepen en werkenden
- Model-voorwaarden vanuit subsidiërende overheden/rijksfondsen/ financierende publieke omroepen voor werkverleners t.b.v. werkenden
- Toepassing praktijkinstrumenten bij commerciële omroepen, streamers en private financiers/fondsen nader te bepalenn
- Onderzoek (weer) aantrekkelijk maken sector voor werkenden
- Onderzoek verbetering financiële positie opdrachtgevers/producenten
- Inzetten van ambassadeurs in politiek en samenleving

- Versterking beroepsverenigingen van werkenden en werkverleners
- Sociale dialoog
- Structurele arbeidsmarktmonitor
- Periodieke actualisatie regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden









2F: Desgewenst aansprekende ambassadeurs werven om het draagvlak voor de voorstellen van de ketentafel in de politiek en binnen de samenleving te vergroten.

2 G - Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac.























B: Het formuleren van een regeling met standaard primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden inclusief werkomstandigheden, die voor elke archeologisch werkende zouden moeten gelden, in loondienst of als zelfstandige. Met name daar waar er geen (specifieke) cao is.
- Ontwikkelen arbeidsmarktmonitor
- Formuleren regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden
- Ontwikkelen arbeidsmarktmonitor
- Formuleren regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden
3A: Het doen van concrete aanbevelingen door de ketentafel gericht op de implementatie van de praktijkinstrumenten door de opdrachtgevers, te weten onafhankelijke producenten/producerende omroepen ten gunste van voor hen die op basis van een opdrachtovereenkomst werken bij producties.
- Ontwikkelen arbeidsmarktmonitor
- Formuleren regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden
3B: Het formuleren van criteria die gelet op de ontwikkelde praktijkinstrumenten in de subsidievoorwaarden van de overheden en zelfstandige bestuursorganen/zbo’s zoveel mogelijk opgenomen zouden moeten worden. Te beginnen met het ministerie van OCW, het Filmfonds plus in het verlengde daarvan het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de aan de publieke omroep gelieerde fondsen.
2A: De voorlopige voorstellen van de ketentafel voor commentaar voorleggen aan een breder ervaringspanel met werkverleners/opdrachtgevers en werkenden/opdrachtnemers uit alle betrokken geledingen.
2B: De voorlopige voorstellen van de ketentafel tevens voor reactie voorleggen aan een klankbordgroep van deskundigen en financiers.
2C: De communicatiemiddelen van Platform ACCT inzetten om de voortgang, bevindingen en definitieve voorstellen van de ketentafel breder te verspreiden.
3C: De positie van commerciële omroepen/streamers/private financiers en fondsen is nader te bepalen.
3D: Het onderzoeken van mogelijkheden om de culturele sector (weer) aantrekkelijk te maken zodat men erin wil (blijven) werken. Denk aan: het gericht aanbieden van scholing tegen gereduceerd tarief voor zzp’ers, een vorm van een sociaal vangnet, persoonlijke (door)groei mogelijkheden, coaching, advies en mogelijke andere (verplichte) collectieve regelingen waaronder aansprakelijkheidsverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering en op termijn mogelijk een pensioenverzekering. Dit alles leidt tot meer aantrekkelijkheid en geeft zzp’ers ruimte om te ondernemen en hun eigen verantwoordelijkheid te (kunnen) nemen.
3E: Onderzoeken hoe de gekozen verbeteringen (vertaald in de praktijkinstrumenten) kunnen worden vertaald naar de positie van de producent. Dit zou ook kunnen behelzen dat wordt onderzocht of producenten een structurele subsidie voor hun bureau/productiehuis vanuit de overheid zouden kunnen krijgen.
3F: Het inzetten van ambassadeurs in politiek en samenleving om het draagvlak voor de voorstellen van de ketentafel te vergroten.
3 G - Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac.
3 H - Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac.
4A: Het versterken van beroepsverenigingen van werkenden en werkverleners. Er is een groot aantal verenigingen, die inhoudelijk deels door DAFF worden ondersteund. Dit kan verbreed worden tot arbeidsmarktvraagstukken.
4B: Gelet op het begrippenkader met definities en waardering en de onderscheiden functies met weging en tarieven, het leggen van dwarsverbanden die kunnen leiden tot meer kennisuitwisseling en versterking van de interne dialoog in de sector.
4C: Een structurele arbeidsmarktmonitor ter aanvulling/verfijning van bestaande monitoren over ‘Kunstenaars en andere werkenden met een creatief beroep’ van het CBS en ‘Creatieve Industrie’ van Media Perspectives.
4D: Periodieke actualisatie van de praktijkinstrumenten van de ketentafel, ook gelet op veranderende wetgeving.

The chain table graphic can be viewed on desktop and tablet.
This chain table graphic is under development.
Current
Stay tuned for news, updates and important announcements about the chain table Visual Arts
No posts were found for provided query parameters.
About the table
The chain in the visual arts has many components such as training, development, production, distribution and off-take. In particular, the state has the financial responsibility for training (art schools) plus part of the development (work grants).
There is a decentralization allowance for visual arts to almost 40 large municipalities, which they have to match. For production, the focus is on the national government, but other governments are also active in this regard (projects, commissions and purchases). For distribution and acquisition, it is mainly the municipalities that are in the picture. This applies strongly to studio and incubator policy. Presentation institutions, art museums and festivals can be subsidized by both categories of government. Some provinces provide distribution through visual art centers and art loans. There is also a free market of galleries and art fairs, among others. With a view to fair practice and, in particular, fair pay, this large and diverse chain leads to multifarious activities and parties for the Fine Art chain table.
There is a Museum CLA. There is also a Guideline job and salary structure presentation institutions visual arts. The Chain Table Visual Arts can also boast of the activities developed by BKNL (Beeldende Kunst Nederland). For example, a first version of the visual artists’ fee guideline was delivered as early as 2017 with the support of the Mondriaan Fund and updated in 2023. This covers non-sales-oriented exhibitions and related commissions. Also, in recent years, based on available data, the so-called “collective selfies” about the sector have been realized.
But there is still more to do for the chain table. These include the further recalibration of Directive Artists’ Fees (2023) and the updating of National General Conditions of Art Assignments (2015). The table further aims to contribute to the Collective Selfie (2019, recalibration in 2024). Upon continuation of the chain table by 2025
may also include: work allowances/professional expenses, (socially) safe working environment plus conditions for rent and use of studios and incubators.
Research
Pre- and background surveys typically identify the current state of affairs within a subsector. These surveys, commissioned by Platform ACCT, guide the determination of the most pressing issues of the chain table.
Start file
The launch file covers the process of starting the chain table. It also provides insight into relevant studies, regulations, developments, parties, terms and conditions of employment and working conditions within the subsector.
Participants
Participants in this chain table include Kunsten ’92, Overleg Beeldende Kunstacademies (OBK), Kunstenbond, Platform BK, Beroepsvereniging van Beeldende Kunstenaars (BBK), Beroeps Organisatie Kunstenaars (BOK), Nederlandse Galerie Associatie (NGA), Vereniging van Nederlandse Kunstbeurzen, De Zaak Nu and Nederlandse Museumvereniging. The Mondriaan Fund is a listener.
Target Note
The goals memo includes the intended goals of the chain table regarding practice tools, support and communication, implementation and assurance, and enforcement.
No posts were found for provided query parameters.
Practice tools
The practical tools to be created by the chain table could include good examples, framework of terms (with definitions), manual, fee guideline, proposals for (collective) agreements.
Staying informed?
Would you like to stay up to date on all the steps being taken within the program toward better working conditions and collective agreements? Sign up for the fairPACCT newsletter here. View here previous editions of our newsletter.