Chain Table Film/AV
Fair practice applied on the film set
Objective:
Develop practical tools aimed at improving working conditions and working conditions in audiovisual and film production.
Type of activity:
About 18 representatives of producers, makers and facilitating professionals will engage in a year-long dialogue and develop practical tools together to translate the Fair Practice Code into practice. The Film Fund is acting as a partner in and co-financier of this process.
Duration:
As of September 2022
Collaborative partners:
DAFF, Film Fund, NAPA, NCP, Arts Union Crew interests, FNV Media & Culture, Fine Weekend, NPO, DDG, DPA, Authors Union, NCE, NSC, VCA, ACM, PNN, ACT, NAA.

A: Het maken van een begrippenkader met definities. Dit dient als uniforme basis voor het kunnen komen tot individuele afspraken met de opdrachtgever over eerlijke voorwaarden voor de cast en crew bij culturele audiovisuele producties.

2D: Het benutten van vakspecifieke online en offline gremia zoals landelijke festivals, congressen en bijeenkomsten van vertegenwoordigers uit het veld voor de externe communicatie en gedachtewisseling over de ketentafel, haar bevindingen en (voorlopige) voorstellen.
E: Het bestuur van Platform ACCT betrekken om de praktijkinstrumenten van de ketentafel mee te nemen in de uitwerking van de arbeidsmarktagenda culturele en creatieve sector, onder andere in een sectoraal convenant.
- Ontwikkelen arbeidsmarktmonitor
- Formuleren regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden

- Ervaringspanel
- Klankbordgroep deskundigen en financiers
- Publiciteit
- Beroepscongressen/(sociale) vakmedia
- Bestuur Platform ACCT
- Werven ambassadeurs

- Model-overeenkomsten tussen onafhankelijke producenten/producerende publieke omroepen en werkenden
- Model-voorwaarden vanuit subsidiërende overheden/rijksfondsen/ financierende publieke omroepen voor werkverleners t.b.v. werkenden
- Toepassing praktijkinstrumenten bij commerciële omroepen, streamers en private financiers/fondsen nader te bepalen
- Onderzoek (weer) aantrekkelijk maken sector voor werkenden
- Onderzoek verbetering financiële positie opdrachtgevers/producenten
- Inzetten van ambassadeurs in politiek en samenleving

- Versterking beroepsverenigingen van werkenden en werkverleners
- Sociale dialoog
- Structurele arbeidsmarktmonitor
- Periodieke actualisatie regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden









F: Desgewenst aansprekende ambassadeurs werven om het draagvlak voor de voorstellen van de ketentafel in de politiek en binnen de samenleving te vergroten.
























B: Het formuleren van categorieën referentiefuncties met beschrijvingen van de werkzaamheden per functie.
C: Waardering van de begrippen, te beginnen met een Leidraad Veilig en Gezond Werken.
D: Gelet op het begrippenkader met definities en de functiebeschrijvingen het doen van voorstellen over de waardering en weging van functies.
A: Het doen van concrete aanbevelingen door de ketentafel gericht op de implementatie van de praktijkinstrumenten door de opdrachtgevers, te weten onafhankelijke producenten/producerende omroepen ten gunste van voor hen die op basis van een opdrachtovereenkomst werken bij producties.
E: Handleiding met de honorering van functies en met bedragen voor bijvoorbeeld uur-, dag- en/of lumpsumtarieven voor werkzaamheden.
B: Het formuleren van criteria die gelet op de ontwikkelde praktijkinstrumenten in de subsidievoorwaarden van de overheden en zelfstandige bestuursorganen/zbo’s zoveel mogelijk opgenomen zouden moeten worden. Te beginnen met het ministerie van OCW, het Filmfonds plus in het verlengde daarvan het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de aan de publieke omroep gelieerde fondsen.
A: De voorlopige voorstellen van de ketentafel voor commentaar voorleggen aan een breder ervaringspanel met werkverleners/opdrachtgevers en werkenden/opdrachtnemers uit alle betrokken geledingen.
B: De voorlopige voorstellen van de ketentafel tevens voor reactie voorleggen aan een klankbordgroep van deskundigen en financiers.
C: De communicatiemiddelen van Platform ACCT inzetten om de voortgang, bevindingen en definitieve voorstellen van de ketentafel breder te verspreiden.
C: De positie van commerciële omroepen/streamers/private financiers en fondsen is nader te bepalen.
D: Het onderzoeken van mogelijkheden om de culturele sector (weer) aantrekkelijk te maken zodat men erin wil (blijven) werken. Denk aan: het gericht aanbieden van scholing tegen gereduceerd tarief voor zzp’ers, een vorm van een sociaal vangnet, persoonlijke (door)groei mogelijkheden, coaching, advies en mogelijke andere (verplichte) collectieve regelingen waaronder aansprakelijkheidsverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering en op termijn mogelijk een pensioenverzekering. Dit alles leidt tot meer aantrekkelijkheid en geeft zzp’ers ruimte om te ondernemen en hun eigen verantwoordelijkheid te (kunnen) nemen.
E: Onderzoeken hoe de gekozen verbeteringen (vertaald in de praktijkinstrumenten) kunnen worden vertaald naar de positie van de producent. Dit zou ook kunnen behelzen dat wordt onderzocht of producenten een structurele subsidie voor hun bureau/productiehuis vanuit de overheid zouden kunnen krijgen.
F: Het inzetten van ambassadeurs in politiek en samenleving om het draagvlak voor de voorstellen van de ketentafel te vergroten.
3 G - Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac.
3 H - Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac.
A: Het versterken van beroepsverenigingen van werkenden en werkverleners. Er is een groot aantal verenigingen, die inhoudelijk deels door DAFF worden ondersteund. Dit kan verbreed worden tot arbeidsmarktvraagstukken.
B: Gelet op het begrippenkader met definities en waardering en de onderscheiden functies met weging en tarieven, het leggen van dwarsverbanden die kunnen leiden tot meer kennisuitwisseling en versterking van de interne dialoog in de sector.
C: Een structurele arbeidsmarktmonitor ter aanvulling/verfijning van bestaande monitoren over ‘Kunstenaars en andere werkenden met een creatief beroep’ van het CBS en ‘Creatieve Industrie’ van Media Perspectives.
D: Periodieke actualisatie van de praktijkinstrumenten van de ketentafel, ook gelet op veranderende wetgeving.

The chain table graphic can be viewed on desktop and tablet.
Current
Stay tuned for news, updates and important announcements about the Film/AV chain table.
About the table
The chain involved in this sub-sector is long and complex. Many disciplines are present on the film set, both artistic and supportive. In addition, professional groups are at work prior to production and after. Around this production chain also move the large (foreign) streamers, broadcasters and exhibitors/operators with large financial interests and thus influence the price of labor in the production chain. After the Fair Practice Code was launched some time back, this sector showed initiative by drafting a declaration of intent in which the code was translated to film sets. With the chain table process, the next step is taken toward making the principles for appropriate working conditions and terms more concrete. Doreen Boonekamp, sector expert and independent consultant, stepped in as independent chair of the chain table.
Framework of terms and job building as the final product
With much appreciated help from the Dutch Academy for Film (DAFF), we succeeded in convening a kick-off meeting on June 7, 2022 with about 30 representatives from the corporate sector. This group proved driven to start a journey towards a more concrete translation of the Fair Practice Code to the workplace. Again with help from DAFF, composition for the chain table was made. Primarily it is about workers and employees. Those involved who do not take a seat at the chain table will remain connected by sitting on an experience panel. There will also be two sounding board groups of stakeholders such as financiers, educational and scientific institutions. Goals are the creation of a framework of terms including definitions and a job structure including classifications and hourly or daily rates based on these. At the Netherlands Film Festival (NFF) on September 23, 2022, members of the chain table were guests for a presentation of this initiative.
Delineation of sub-sector
Led by Doreen Boonekamp, all 18 intended representatives met on September 15, 2022. In a constructive discussion, the approach was established, including frameworks for discussion topics and goals. It was agreed that initially the chain table would be limited to the production chain, possibly the exploitation of film and audiovisual productions could be added later. Interests of both self-employed and employees will be discussed, but the focus will be on the first group. To arrive at practical instruments, the chain table is focusing on developing a framework of concepts, a model for reference functions and then a corresponding fee guideline. Where necessary, the chain table will make use of external legal advice and independent research by the Berenschot agency.
The Film Fund acts as a partner in and co-financier of this track.
Research
Pre- and background surveys typically identify the current state of affairs within a subsector. These surveys, commissioned by Platform ACCT, guide the determination of the most pressing issues of the chain table.
Start file
The launch file covers the process of starting the chain table. It also provides insight into relevant studies, regulations, developments, parties, terms and conditions of employment and working conditions within the subsector.
Participants
Participants in this chain table include NAPA, NCP, Arts Union Crew interests, FNV Media & Culture, Fine Weekend, NPO, DDG, DPA, Authors Union, NCE, NSC, VCA, ACM, PNN, ACT, NAA.
Target Note
The goals memo includes the intended goals of the chain table regarding practice tools, support and communication, implementation and assurance, and enforcement.
Practice tools
The practical tools to be created by the chain table could include good examples, framework of terms (with definitions), manual, fee guideline, proposals for (collective) agreements.
Staying informed?
Would you like to stay informed about all the steps being taken within the program toward better working conditions and collective agreements? Sign up for the fairPACCT newsletter here. View here previous editions of our newsletter.