Chain Table Jazz / World / Contemporary Composers & Musicians
Fair practice for Jazz / World / Contemporary Composers & Musicians
Objective:
Offering insight not only into the faire but into the complete professional practice. Including an outline of the development of this music, the state of the various components of the professional practice and the various sources of (copyright) income/ revenue models.
Develop rate guidelines for composers/musicians in the jazz/world/contemporary genre with an eye to the future and different sources of (copyright) income/earning models, especially: live/radio&tv/online.
Type of activity:
Some 20 representatives from the circles of workers, work providers, intermediaries, rights organizations, vocational training and knowledge institutes will work together for a year on research, making analyses and developing products.
Duration:
As of April 2023
Collaborative partners:
BIMpro, New Geneco, Kunstenbond, VNJJ, WMF, Buma/Stemra, Sena, NPP, Concertzender, Nederlands Jazz Archief and other working artists, mediators, broadcasters, venues, festivals and professional training.

A: Het ontwikkelen van een Arbeidsmarktmonitor die in kaart brengt hoeveel (categorieën) werkenden er zijn binnen de archeologie plus wat hun activiteiten, arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden zijn.

2D: Het benutten van vakspecifieke online en offline gremia zoals landelijke festivals, congressen en bijeenkomsten van vertegenwoordigers uit het veld voor de externe communicatie en gedachtewisseling over de ketentafel, haar bevindingen en (voorlopige) voorstellen.
2E: Het bestuur van Platform ACCT betrekken om de praktijkinstrumenten van de ketentafel mee te nemen in de uitwerking van de arbeidsmarktagenda en culturele en creatieve sector, onder andere in een sectoraal convenant.
- Ontwikkelen arbeidsmarktmonitor
- Formuleren regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden

- Ervaringspanel
- Klankbordgroep deskundigen en financiers
- Publiciteit
- Beroepscongressen/(sociale) vakmedia
- Bestuur Platform ACCT
- Werven ambassadeurs

- Model-overeenkomsten tussen onafhankelijke producenten/producerende publieke omroepen en werkenden
- Model-voorwaarden vanuit subsidiërende overheden/rijksfondsen/ financierende publieke omroepen voor werkverleners t.b.v. werkenden
- Toepassing praktijkinstrumenten bij commerciële omroepen, streamers en private financiers/fondsen nader te bepalenn
- Onderzoek (weer) aantrekkelijk maken sector voor werkenden
- Onderzoek verbetering financiële positie opdrachtgevers/producenten
- Inzetten van ambassadeurs in politiek en samenleving

- Versterking beroepsverenigingen van werkenden en werkverleners
- Sociale dialoog
- Structurele arbeidsmarktmonitor
- Periodieke actualisatie regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden









2F: Desgewenst aansprekende ambassadeurs werven om het draagvlak voor de voorstellen van de ketentafel in de politiek en binnen de samenleving te vergroten.

2 G - Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac.























B: Het formuleren van een regeling met standaard primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden inclusief werkomstandigheden, die voor elke archeologisch werkende zouden moeten gelden, in loondienst of als zelfstandige. Met name daar waar er geen (specifieke) cao is.
- Ontwikkelen arbeidsmarktmonitor
- Formuleren regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden
- Ontwikkelen arbeidsmarktmonitor
- Formuleren regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden
3A: Het doen van concrete aanbevelingen door de ketentafel gericht op de implementatie van de praktijkinstrumenten door de opdrachtgevers, te weten onafhankelijke producenten/producerende omroepen ten gunste van voor hen die op basis van een opdrachtovereenkomst werken bij producties.
- Ontwikkelen arbeidsmarktmonitor
- Formuleren regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden
3B: Het formuleren van criteria die gelet op de ontwikkelde praktijkinstrumenten in de subsidievoorwaarden van de overheden en zelfstandige bestuursorganen/zbo’s zoveel mogelijk opgenomen zouden moeten worden. Te beginnen met het ministerie van OCW, het Filmfonds plus in het verlengde daarvan het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de aan de publieke omroep gelieerde fondsen.
2A: De voorlopige voorstellen van de ketentafel voor commentaar voorleggen aan een breder ervaringspanel met werkverleners/opdrachtgevers en werkenden/opdrachtnemers uit alle betrokken geledingen.
2B: De voorlopige voorstellen van de ketentafel tevens voor reactie voorleggen aan een klankbordgroep van deskundigen en financiers.
2C: De communicatiemiddelen van Platform ACCT inzetten om de voortgang, bevindingen en definitieve voorstellen van de ketentafel breder te verspreiden.
3C: De positie van commerciële omroepen/streamers/private financiers en fondsen is nader te bepalen.
3D: Het onderzoeken van mogelijkheden om de culturele sector (weer) aantrekkelijk te maken zodat men erin wil (blijven) werken. Denk aan: het gericht aanbieden van scholing tegen gereduceerd tarief voor zzp’ers, een vorm van een sociaal vangnet, persoonlijke (door)groei mogelijkheden, coaching, advies en mogelijke andere (verplichte) collectieve regelingen waaronder aansprakelijkheidsverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering en op termijn mogelijk een pensioenverzekering. Dit alles leidt tot meer aantrekkelijkheid en geeft zzp’ers ruimte om te ondernemen en hun eigen verantwoordelijkheid te (kunnen) nemen.
3E: Onderzoeken hoe de gekozen verbeteringen (vertaald in de praktijkinstrumenten) kunnen worden vertaald naar de positie van de producent. Dit zou ook kunnen behelzen dat wordt onderzocht of producenten een structurele subsidie voor hun bureau/productiehuis vanuit de overheid zouden kunnen krijgen.
3F: Het inzetten van ambassadeurs in politiek en samenleving om het draagvlak voor de voorstellen van de ketentafel te vergroten.
3 G - Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac.
3 H - Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac.
4A: Het versterken van beroepsverenigingen van werkenden en werkverleners. Er is een groot aantal verenigingen, die inhoudelijk deels door DAFF worden ondersteund. Dit kan verbreed worden tot arbeidsmarktvraagstukken.
4B: Gelet op het begrippenkader met definities en waardering en de onderscheiden functies met weging en tarieven, het leggen van dwarsverbanden die kunnen leiden tot meer kennisuitwisseling en versterking van de interne dialoog in de sector.
4C: Een structurele arbeidsmarktmonitor ter aanvulling/verfijning van bestaande monitoren over ‘Kunstenaars en andere werkenden met een creatief beroep’ van het CBS en ‘Creatieve Industrie’ van Media Perspectives.
4D: Periodieke actualisatie van de praktijkinstrumenten van de ketentafel, ook gelet op veranderende wetgeving.

The chain table graphic can be viewed on desktop and tablet.
The chain table graphic is under development.
Current
Stay tuned for news, updates and important announcements about the chain table Jazz/World/Contemporary Composers and Musicians.
About the table
The chain table is composed of various sections. It involves composers and (composing) musicians. It also includes programming venues and festivals. Some (online) broadcasters are also connected as well as representatives of intermediaries, rights organizations, professional education and the jazz archive.
The members unanimously noted that there is limited and even less and less attention to the jazz/world/contemporary genres by responsible governments, funds, broadcasters and institutions.
They believe that there should at least be improvement in this, as it strongly determines the earning potential of working people:
- There are no ensembles that receive structural OCW-rich grants.
- At the Performing Arts Fund there are schemes, to be shared with several music genres, for: text and composition; making and producing; programming stages and festivals; internationalization; multi-year subsidies festivals and productions. The five other state cultural funds can sometimes be appealed to from music.
- The number of specialized venues has decreased, it is 39 venues including several festivals. However, there is a large, mostly unsubsidized and poorly supported, so-called 3rd circuit.
- At the national public broadcaster, NPO Radio 4 was renamed NPO Classical this year, making jazz hard to hear, if at all. A protest book was published and a protest march held against this in June 2023. However, there is still a digital theme channel NPO Soul & Jazz with non-stop music.
- There is no focused attention on television. Composers and musicians believe that given the diversity in our country, about 25% of the NPO music offerings on radio and TV should consist of jazz/world/impro.
- There is a national online concert station, linked to NOS until 2009, now a private initiative. In the recent auction of airwave frequencies for national commercial radio broadcasters, the jazz station Sublime fell by the wayside.
- Streaming revenues are small.
- Provincial and local governments plus broadcasters there tend not to have specific policies.
- The Dutch Jazz Archive is on its own after the disappearance of government support in 2012. In late July 2023, they launched a call campaign with the goal of recruiting more friends and donors.
- Positive is the table about the efforts of copyright organizations such as Sena with the National Stage Plan and and Buma/Stemra with BumaCulture plus specifically inJazz. But this is basically done with the composers’ and musicians’ “own” money, it is not an external financial incentive.
Starting with integral picture of (income/earnings models in) the sector
The chain table is of the opinion that it must first offer insight into the fair as well as the complete professional practice of composers and (composing) musicians in jazz/world/contemporary. This involves an outline of the development of this music, the state of the various components of the professional practice and the various sources of income/earning models.
In relation to this better picture of the revenue/earning models, fair payment for the various activities including the copyright aspects within them should also receive attention.
Research
Pre- and background surveys typically identify the current state of affairs within a subsector. These surveys, often commissioned by Platform ACCT, guide the determination of the most pressing issues of the chain table. For Jazz/World/Contemporary this has yet to be conducted, though there are already some general surveys.
Start file
The launch file covers the process of starting the chain table. It also provides insight into relevant studies, regulations, developments, parties, terms and conditions of employment and working conditions within the subsector.
Participants
Participants in this chain table include representatives from BIMpro, Nieuw Geneco, Kunstenbond, VNJJ, WMF, Buma/Stemra, Sena, NPP, Concertzender, Nederlands Jazzarchief. Plus other workers, mediators, broadcasters, venues, festivals and professional training.
Target Note
The goals memo includes the intended goals of the chain table regarding practice tools, support and communication, implementation and assurance, and enforcement.
Target note not yet available
Staying informed?
Would you like to stay up to date on all the steps being taken within the program toward better working conditions and collective agreements? Sign up for the fairPACCT newsletter here. View here previous editions of our newsletter.