Culture Marketing and Communications chain table
Fair practice for marketing and communications professionals working on behalf of cultural institutions
Objective:
Develop an assignment fee guideline for marketing and communications professionals working on behalf of cultural institutions.
Type of activity:
Consultation of approximately 12 representatives, being a broad delegation of independent cultural marketing and communications professionals and their clients to arrive at a concrete translation of the principles of fair practice, with an emphasis on commission fees.
Duration:
As of October 2022
Collaborative partners:
Cultuurmarketing.nl, NAPK, various independent professionals, various boards / head of marketing / business leaders of cultural institutions, Fontys University of Applied Sciences.

A: Het ontwikkelen van een Arbeidsmarktmonitor die in kaart brengt hoeveel (categorieën) werkenden er zijn binnen de archeologie plus wat hun activiteiten, arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden zijn.

2D: Het benutten van vakspecifieke online en offline gremia zoals landelijke festivals, congressen en bijeenkomsten van vertegenwoordigers uit het veld voor de externe communicatie en gedachtewisseling over de ketentafel, haar bevindingen en (voorlopige) voorstellen.
2E: Het bestuur van Platform ACCT betrekken om de praktijkinstrumenten van de ketentafel mee te nemen in de uitwerking van de arbeidsmarktagenda en culturele en creatieve sector, onder andere in een sectoraal convenant.
- Ontwikkelen arbeidsmarktmonitor
- Formuleren regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden

- Ervaringspanel
- Klankbordgroep deskundigen en financiers
- Publiciteit
- Beroepscongressen/(sociale) vakmedia
- Bestuur Platform ACCT
- Werven ambassadeurs

- Model-overeenkomsten tussen onafhankelijke producenten/producerende publieke omroepen en werkenden
- Model-voorwaarden vanuit subsidiërende overheden/rijksfondsen/ financierende publieke omroepen voor werkverleners t.b.v. werkenden
- Toepassing praktijkinstrumenten bij commerciële omroepen, streamers en private financiers/fondsen nader te bepalenn
- Onderzoek (weer) aantrekkelijk maken sector voor werkenden
- Onderzoek verbetering financiële positie opdrachtgevers/producenten
- Inzetten van ambassadeurs in politiek en samenleving

- Versterking beroepsverenigingen van werkenden en werkverleners
- Sociale dialoog
- Structurele arbeidsmarktmonitor
- Periodieke actualisatie regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden









2F: Desgewenst aansprekende ambassadeurs werven om het draagvlak voor de voorstellen van de ketentafel in de politiek en binnen de samenleving te vergroten.

2 G - Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac.























B: Het formuleren van een regeling met standaard primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden inclusief werkomstandigheden, die voor elke archeologisch werkende zouden moeten gelden, in loondienst of als zelfstandige. Met name daar waar er geen (specifieke) cao is.
- Ontwikkelen arbeidsmarktmonitor
- Formuleren regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden
- Ontwikkelen arbeidsmarktmonitor
- Formuleren regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden
3A: Het doen van concrete aanbevelingen door de ketentafel gericht op de implementatie van de praktijkinstrumenten door de opdrachtgevers, te weten onafhankelijke producenten/producerende omroepen ten gunste van voor hen die op basis van een opdrachtovereenkomst werken bij producties.
- Ontwikkelen arbeidsmarktmonitor
- Formuleren regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden
3B: Het formuleren van criteria die gelet op de ontwikkelde praktijkinstrumenten in de subsidievoorwaarden van de overheden en zelfstandige bestuursorganen/zbo’s zoveel mogelijk opgenomen zouden moeten worden. Te beginnen met het ministerie van OCW, het Filmfonds plus in het verlengde daarvan het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de aan de publieke omroep gelieerde fondsen.
2A: De voorlopige voorstellen van de ketentafel voor commentaar voorleggen aan een breder ervaringspanel met werkverleners/opdrachtgevers en werkenden/opdrachtnemers uit alle betrokken geledingen.
2B: De voorlopige voorstellen van de ketentafel tevens voor reactie voorleggen aan een klankbordgroep van deskundigen en financiers.
2C: De communicatiemiddelen van Platform ACCT inzetten om de voortgang, bevindingen en definitieve voorstellen van de ketentafel breder te verspreiden.
3C: De positie van commerciële omroepen/streamers/private financiers en fondsen is nader te bepalen.
3D: Het onderzoeken van mogelijkheden om de culturele sector (weer) aantrekkelijk te maken zodat men erin wil (blijven) werken. Denk aan: het gericht aanbieden van scholing tegen gereduceerd tarief voor zzp’ers, een vorm van een sociaal vangnet, persoonlijke (door)groei mogelijkheden, coaching, advies en mogelijke andere (verplichte) collectieve regelingen waaronder aansprakelijkheidsverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering en op termijn mogelijk een pensioenverzekering. Dit alles leidt tot meer aantrekkelijkheid en geeft zzp’ers ruimte om te ondernemen en hun eigen verantwoordelijkheid te (kunnen) nemen.
3E: Onderzoeken hoe de gekozen verbeteringen (vertaald in de praktijkinstrumenten) kunnen worden vertaald naar de positie van de producent. Dit zou ook kunnen behelzen dat wordt onderzocht of producenten een structurele subsidie voor hun bureau/productiehuis vanuit de overheid zouden kunnen krijgen.
3F: Het inzetten van ambassadeurs in politiek en samenleving om het draagvlak voor de voorstellen van de ketentafel te vergroten.
3 G - Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac.
3 H - Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac.
4A: Het versterken van beroepsverenigingen van werkenden en werkverleners. Er is een groot aantal verenigingen, die inhoudelijk deels door DAFF worden ondersteund. Dit kan verbreed worden tot arbeidsmarktvraagstukken.
4B: Gelet op het begrippenkader met definities en waardering en de onderscheiden functies met weging en tarieven, het leggen van dwarsverbanden die kunnen leiden tot meer kennisuitwisseling en versterking van de interne dialoog in de sector.
4C: Een structurele arbeidsmarktmonitor ter aanvulling/verfijning van bestaande monitoren over ‘Kunstenaars en andere werkenden met een creatief beroep’ van het CBS en ‘Creatieve Industrie’ van Media Perspectives.
4D: Periodieke actualisatie van de praktijkinstrumenten van de ketentafel, ook gelet op veranderende wetgeving.

The chain table graphic can be viewed on desktop and tablet.
This chain table graphic is under development.
Current
Stay tuned for news, updates and important announcements about the Culture Marketing and Communications chain table.
About the table
Professionals in marketing and communications who work on behalf of cultural and creative institutions have approached Platform ACCT with the question of starting a chain table for them. Representing this group is Cultuurmarketing, a private initiative that brings together a large network of professionals. Culture Marketing conducted its own research into rates and experiences of affiliated members and found that there is a great need for more regulation and standardization. The target audience knows that the cultural and creative sector typically cannot pay the rates that apply in the commercial market, but this is no excuse for the structural and substantial underpayment revealed by the research. Fair practice does not only count for creators of creative and cultural expressions. Those within the sector who are not considered “creators” also deserve fair professional practice. Think of business, facilitating and producing positions within productions and institutions. Marketing and communications professionals are among these and would like to be the frontrunners for this segment. Joan Nunnely has stepped in as independent chair of the chain table.
Manifesto and white paper highlight value of marketing and communications
With significant help from the Cultural Marketing staff, a robust group got to work. On Oct. 11, 2022, the group met for the first time. After a good mutual acquaintance, goals, focus and a possible approach were discussed. The outcomes were processed and translated into a proposal with concrete steps that was addressed at the second session.
Currently, the Culture Marketing and Communications chain table is working on a manifesto and white paper prepared to clarify the value of marketing and communications in the cultural and creative sector. A plan with seven value points was approved by the chain table on April 20, 2023. In addition to this manifesto, the chain table is preparing a whitepaper, in which professionals will talk about the value of marketing and communication in the cultural sector through examples and quotes. Where necessary, the chain table will use independent research by agency Social Finance Matters.
Impression of the chain table
Independent chair Joan Nunnely writes an impression after each chain table meeting. An impression is a short article about the progress of the chain table. This keeps track of what is being discussed at the chain table.
Research
Pre- and background surveys typically identify the current state of affairs within a subsector. These surveys, commissioned by Platform ACCT, guide the determination of the most pressing issues of the chain table.
Start file
The launch file covers the process of starting the chain table. It also provides insight into relevant studies, regulations, developments, parties, terms and conditions of employment and working conditions within the subsector.
Participants
Participants in this chain table include Culture Marketing, NAPK, various independent professionals, various boards/head of marketing/business leaders of cultural institutions and Fontys University of Applied Sciences.
Target Note
The goals memo includes the intended goals of the chain table regarding practice tools, support and communication, implementation and assurance, and enforcement.
Goal note not yet available.
Practice tools
The practical tools to be created by the chain table could include good examples, framework of terms (with definitions), manual, fee guideline, proposals for (collective) agreements.
Social Finance Matters was commissioned by the Culture Marketing and Communications chain table to prepare a reference framework of existing collective bargaining agreements and rate guidelines. This provided insight into the positions, grades and hourly rates used for these and similar groups in existing collective agreements and rate guidelines.
In addition, research was conducted on how funds and grantmakers handle cultural marketing and communication costs in project applications. Funders do not always handle these budget items uniformly. This research was also conducted by Social Finance Matters.
Staying informed?
Would you like to stay up to date on all the steps being taken within the program toward better working conditions and collective agreements? Sign up for the fairPACCT newsletter here. View here previous editions of our newsletter.