Ketentafel Cultuur Marketing en Communicatie
Fair practice voor marketing- en communicatieprofessionals die werken in opdracht van culturele instellingen
Doel:
Ontwikkelen van een richtlijn voor de honorering van opdrachten voor marketing- en communicatieprofessionals die werken in opdracht van culturele instellingen.
Soort activiteit:
Overleg van ongeveer 12 vertegenwoordigers, zijnde een brede afvaardiging van zelfstandige culturele marketing- en communicatieprofessionals en hun opdrachtgevers om te komen tot een concrete vertaling van de uitgangspunten van fair practice, met de nadruk op de honorering van opdrachten.
Looptijd:
Vanaf oktober 2022
Samenwerkingspartners:
Cultuurmarketing.nl, NAPK, diverse zelfstandige professionals, diverse directies / hoofd marketing / zakelijk leiders van culturele instellingen, Fontys Hogeschool.
A: Het ontwikkelen van een Arbeidsmarktmonitor die in kaart brengt hoeveel (categorieën) werkenden er zijn binnen de archeologie plus wat hun activiteiten, arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden zijn.
2D: Het benutten van vakspecifieke online en offline gremia zoals landelijke festivals, congressen en bijeenkomsten van vertegenwoordigers uit het veld voor de externe communicatie en gedachtewisseling over de ketentafel, haar bevindingen en (voorlopige) voorstellen.
2E: Het bestuur van Platform ACCT betrekken om de praktijkinstrumenten van de ketentafel mee te nemen in de uitwerking van de arbeidsmarktagenda en culturele en creatieve sector, onder andere in een sectoraal convenant.
- Ontwikkelen arbeidsmarktmonitor
- Formuleren regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden
- Ervaringspanel
- Klankbordgroep deskundigen en financiers
- Publiciteit
- Beroepscongressen/(sociale) vakmedia
- Bestuur Platform ACCT
- Werven ambassadeurs
- Model-overeenkomsten tussen onafhankelijke producenten/producerende publieke omroepen en werkenden
- Model-voorwaarden vanuit subsidiërende overheden/rijksfondsen/ financierende publieke omroepen voor werkverleners t.b.v. werkenden
- Toepassing praktijkinstrumenten bij commerciële omroepen, streamers en private financiers/fondsen nader te bepalenn
- Onderzoek (weer) aantrekkelijk maken sector voor werkenden
- Onderzoek verbetering financiële positie opdrachtgevers/producenten
- Inzetten van ambassadeurs in politiek en samenleving
- Versterking beroepsverenigingen van werkenden en werkverleners
- Sociale dialoog
- Structurele arbeidsmarktmonitor
- Periodieke actualisatie regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden
2F: Desgewenst aansprekende ambassadeurs werven om het draagvlak voor de voorstellen van de ketentafel in de politiek en binnen de samenleving te vergroten.
2 G - Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac.
B: Het formuleren van een regeling met standaard primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden inclusief werkomstandigheden, die voor elke archeologisch werkende zouden moeten gelden, in loondienst of als zelfstandige. Met name daar waar er geen (specifieke) cao is.
- Ontwikkelen arbeidsmarktmonitor
- Formuleren regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden
- Ontwikkelen arbeidsmarktmonitor
- Formuleren regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden
3A: Het doen van concrete aanbevelingen door de ketentafel gericht op de implementatie van de praktijkinstrumenten door de opdrachtgevers, te weten onafhankelijke producenten/producerende omroepen ten gunste van voor hen die op basis van een opdrachtovereenkomst werken bij producties.
- Ontwikkelen arbeidsmarktmonitor
- Formuleren regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden
3B: Het formuleren van criteria die gelet op de ontwikkelde praktijkinstrumenten in de subsidievoorwaarden van de overheden en zelfstandige bestuursorganen/zbo’s zoveel mogelijk opgenomen zouden moeten worden. Te beginnen met het ministerie van OCW, het Filmfonds plus in het verlengde daarvan het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de aan de publieke omroep gelieerde fondsen.
2A: De voorlopige voorstellen van de ketentafel voor commentaar voorleggen aan een breder ervaringspanel met werkverleners/opdrachtgevers en werkenden/opdrachtnemers uit alle betrokken geledingen.
2B: De voorlopige voorstellen van de ketentafel tevens voor reactie voorleggen aan een klankbordgroep van deskundigen en financiers.
2C: De communicatiemiddelen van Platform ACCT inzetten om de voortgang, bevindingen en definitieve voorstellen van de ketentafel breder te verspreiden.
3C: De positie van commerciële omroepen/streamers/private financiers en fondsen is nader te bepalen.
3D: Het onderzoeken van mogelijkheden om de culturele sector (weer) aantrekkelijk te maken zodat men erin wil (blijven) werken. Denk aan: het gericht aanbieden van scholing tegen gereduceerd tarief voor zzp’ers, een vorm van een sociaal vangnet, persoonlijke (door)groei mogelijkheden, coaching, advies en mogelijke andere (verplichte) collectieve regelingen waaronder aansprakelijkheidsverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering en op termijn mogelijk een pensioenverzekering. Dit alles leidt tot meer aantrekkelijkheid en geeft zzp’ers ruimte om te ondernemen en hun eigen verantwoordelijkheid te (kunnen) nemen.
3E: Onderzoeken hoe de gekozen verbeteringen (vertaald in de praktijkinstrumenten) kunnen worden vertaald naar de positie van de producent. Dit zou ook kunnen behelzen dat wordt onderzocht of producenten een structurele subsidie voor hun bureau/productiehuis vanuit de overheid zouden kunnen krijgen.
3F: Het inzetten van ambassadeurs in politiek en samenleving om het draagvlak voor de voorstellen van de ketentafel te vergroten.
3 G - Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac.
3 H - Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac.
4A: Het versterken van beroepsverenigingen van werkenden en werkverleners. Er is een groot aantal verenigingen, die inhoudelijk deels door DAFF worden ondersteund. Dit kan verbreed worden tot arbeidsmarktvraagstukken.
4B: Gelet op het begrippenkader met definities en waardering en de onderscheiden functies met weging en tarieven, het leggen van dwarsverbanden die kunnen leiden tot meer kennisuitwisseling en versterking van de interne dialoog in de sector.
4C: Een structurele arbeidsmarktmonitor ter aanvulling/verfijning van bestaande monitoren over ‘Kunstenaars en andere werkenden met een creatief beroep’ van het CBS en ‘Creatieve Industrie’ van Media Perspectives.
4D: Periodieke actualisatie van de praktijkinstrumenten van de ketentafel, ook gelet op veranderende wetgeving.
De ketentafel graphic kun je op de desktop en tablet bekijken.
Deze ketentafel graphic is in ontwikkeling.
Actueel
Blijf op de hoogte van het nieuws, de laatste updates en belangrijke mededelingen over de ketentafel Cultuur Marketing en Communicatie.
Over de tafel
Professionals in marketing en communicatie die werken in opdracht van culturele en creatieve instellingen hebben zich gemeld bij Platform ACCT met de vraag of voor hen een ketentafel kan worden gestart. Vertegenwoordiger van deze groep is Cultuurmarketing, een privaat initiatief dat een groot netwerk van professionals bundelt. Cultuurmarketing deed in eigen beheer onderzoek naar tarieven en ervaringen van aangesloten leden en stelde vast dat er grote behoefte is aan meer regulering en normering. De doelgroep weet dat de culturele en creatieve sector doorgaans niet de tarieven kan betalen die op de commerciële markt gelden, maar dit is geen excuus voor de structurele en forse onderbetaling die uit het onderzoek blijkt. Fair practice telt niet alleen voor de makers van creatieve en culturele uitingen. Ook de personen die binnen de sector niet tot de ‘makers’ worden gerekend, verdienen een faire beroepspraktijk. Denk aan zakelijke, faciliterende en producerende functies binnen producties en instellingen. De professionals in marketing en communicatie behoren daartoe en willen graag de kartrekker zijn voor dit segment. Joan Nunnely is ingestapt als onafhankelijk voorzitter van de ketentafel.
Manifest en whitepaper benadrukken de waarde van marketing en communicatie
Met belangrijke hulp van de medewerkers van Cultuurmarketing is een stevige groep aan de slag gegaan. Op 11 oktober 2022 kwam de groep voor het eerst bij elkaar. Na een goede wederzijdse kennismaking is gesproken over doelen, focus en een mogelijke aanpak. De uitkomsten zijn verwerkt en vertaald naar een voorstel met concrete stappen dat bij de tweede sessie aan de orde kwam.
Momenteel werkt de ketentafel Cultuur Marketing en Communicatie aan een manifest en whitepaper, opgesteld om de waarde van marketing en communicatie in de culturele en creatieve sector helder te maken. Er is door de ketentafel op 20 april 2023 een plan met zeven waardepunten goedgekeurd. Aanvullend op dit manifest stelt de ketentafel een whitepaper op, waarin de professionals middels voorbeelden en quotes zullen vertellen over de waarde van marketing en communicatie in de culturele sector. Waar nodig maakt de ketentafel gebruik van onafhankelijk onderzoek door bureau Social Finance Matters.
Impressie van de ketentafel
Onafhankelijk voorzitter Joan Nunnely schrijft na afloop van iedere ketentafelbijeenkomst een impressie. Een impressie is een kort artikel over de voortgang van de ketentafel. Op die manier wordt bijgehouden wat er zoal aan de ketentafel wordt besproken.
Onderzoek
Voor- en achtergrondonderzoeken brengen doorgaans de huidige stand van zaken binnen een deelsector in kaart. Deze onderzoeken, die worden uitgevoerd in opdracht van Platform ACCT, vormen de leidraad bij het bepalen van de meeste urgente zaken van de ketentafel.
Startdossier
Het startdossier omvat het proces van het opstarten van de ketentafel. Daarnaast biedt het inzicht in relevante onderzoeken, regelingen, ontwikkelingen, partijen, arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden binnen de deelsector.
Deelnemers
Deelnemers aan deze ketentafel zijn onder meer Cultuurmarketing, NAPK, diverse zelfstandige professionals, diverse directies / hoofd marketing / zakelijk leiders van culturele instellingen en Fontys Hogeschool.
Doelennotitie
De doelennotitie omvat de beoogde doelen van de ketentafel met betrekking tot praktijkinstrumenten, draagvlak en communicatie, implementatie en borging en handhaving.
Doelennotitie nog niet beschikbaar.
Praktijkinstrumenten
Bij de te maken praktijkinstrumenten door de ketentafel kan gedacht worden aan goede voorbeelden, begrippenkader (met definities), handleiding, honorariumrichtlijn, voorstellen voor (collectieve) afspraken.
Social Finance Matters heeft in opdracht van de ketentafel Cultuur Marketing en Communicatie een referentiekader opgesteld van bestaande cao’s en tariefrichtlijnen. Zo werd inzicht verkregen in de functies, inschalingen en gehanteerde uurbedragen voor deze en vergelijkbare groepen in bestaande cao’s en tariefrichtlijnen.
Daarnaast is onderzoek gedaan naar hoe fondsen en subsidieverstrekkers omgaan met cultuurmarketing- en communicatiekosten in projectaanvragen. De geldgevers gaan niet altijd eenduidig om met deze begrotingsposten. Ook dit onderzoek werd uitgevoerd door Social Finance Matters.
Op de hoogte blijven?
Wil je graag op de hoogte blijven van alle stappen die er binnen het programma worden gezet richting betere arbeidsvoorwaarden en collectieve afspraken? Meld je hier aan voor de fairPACCT nieuwsbrief. Bekijk hier de eerdere edities van onze nieuwsbrief.