Ketentafel Beeldende Kunst
Fair practice voor beeldende kunstenaars en kunstinstellingen
Doel:
De ketentafel Beeldende Kunst ontwikkelt en onderhoudt praktijkinstrumenten voor beeldende kunstenaars en beeldende kunstinstellingen in het kader van fair practice (Fair Pay, Fair Share, Fair Chain). Deze praktijkinstrumenten stellen opdrachtgevers en –nemers in staat om (gezamenlijk) o.a. tot een eerlijke vergoeding te komen. Het stimuleert ook goed werkgeverschap en werknemerschap én goede werkverhoudingen in de beeldende kunst.
Soort activiteit:
De activiteiten betreffen de Richtlijn Kunstenaarshonoraria (herijkt in 2023) en de Landelijke Algemene Voorwaarden Kunstopdrachten (2015). De ketentafel wil voorts een bijdrage leveren aan de Collectieve Selfie (2019, herijking in 2024-2025). Bij continuering per 2025 kan het tevens gaan om: werkbijdragen/beroepskostenvergoedingen, (sociaal) veilige werkomgeving plus voorwaarden voor huur en gebruik van ateliers en broedplaatsen.
Looptijd:
Vanaf oktober 2023
Samenwerkingspartners:
De ketentafel Beeldende kunst vertegenwoordigt alle stakeholders in de beeldende kunst: kunstvakonderwijs, beeldende kunstenaars, galeries, beurzen, presentatie-instellingen en musea. Deze organisaties zijn al geruime tijd aangesloten bij BKNL (Beeldende Kunst Nederland), dat blijft bestaan als informeel overleg gericht op belangenbehartiging.
Organisaties: Kunsten ’92, Overleg Beeldende Kunstacademies (OBK), Kunstenbond, Platform BK, Beroepsvereniging van Beeldende Kunstenaars (BBK), Beroeps Organisatie Kunstenaars (BOK), Nederlandse Galerie Associatie (NGA), Vereniging van Nederlandse Kunstbeurzen, de belangenvereniging voor beeldende kunstinstellingen De Zaak Nu en Nederlandse Museumvereniging. Toehoorder: Mondriaan Fonds.

A: Het ontwikkelen van een Arbeidsmarktmonitor die in kaart brengt hoeveel (categorieën) werkenden er zijn binnen de archeologie plus wat hun activiteiten, arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden zijn.

2D: Het benutten van vakspecifieke online en offline gremia zoals landelijke festivals, congressen en bijeenkomsten van vertegenwoordigers uit het veld voor de externe communicatie en gedachtewisseling over de ketentafel, haar bevindingen en (voorlopige) voorstellen.
2E: Het bestuur van Platform ACCT betrekken om de praktijkinstrumenten van de ketentafel mee te nemen in de uitwerking van de arbeidsmarktagenda en culturele en creatieve sector, onder andere in een sectoraal convenant.
- Ontwikkelen arbeidsmarktmonitor
- Formuleren regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden

- Ervaringspanel
- Klankbordgroep deskundigen en financiers
- Publiciteit
- Beroepscongressen/(sociale) vakmedia
- Bestuur Platform ACCT
- Werven ambassadeurs

- Model-overeenkomsten tussen onafhankelijke producenten/producerende publieke omroepen en werkenden
- Model-voorwaarden vanuit subsidiërende overheden/rijksfondsen/ financierende publieke omroepen voor werkverleners t.b.v. werkenden
- Toepassing praktijkinstrumenten bij commerciële omroepen, streamers en private financiers/fondsen nader te bepalenn
- Onderzoek (weer) aantrekkelijk maken sector voor werkenden
- Onderzoek verbetering financiële positie opdrachtgevers/producenten
- Inzetten van ambassadeurs in politiek en samenleving

- Versterking beroepsverenigingen van werkenden en werkverleners
- Sociale dialoog
- Structurele arbeidsmarktmonitor
- Periodieke actualisatie regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden









2F: Desgewenst aansprekende ambassadeurs werven om het draagvlak voor de voorstellen van de ketentafel in de politiek en binnen de samenleving te vergroten.

2 G - Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac.























B: Het formuleren van een regeling met standaard primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden inclusief werkomstandigheden, die voor elke archeologisch werkende zouden moeten gelden, in loondienst of als zelfstandige. Met name daar waar er geen (specifieke) cao is.
- Ontwikkelen arbeidsmarktmonitor
- Formuleren regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden
- Ontwikkelen arbeidsmarktmonitor
- Formuleren regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden
3A: Het doen van concrete aanbevelingen door de ketentafel gericht op de implementatie van de praktijkinstrumenten door de opdrachtgevers, te weten onafhankelijke producenten/producerende omroepen ten gunste van voor hen die op basis van een opdrachtovereenkomst werken bij producties.
- Ontwikkelen arbeidsmarktmonitor
- Formuleren regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden
3B: Het formuleren van criteria die gelet op de ontwikkelde praktijkinstrumenten in de subsidievoorwaarden van de overheden en zelfstandige bestuursorganen/zbo’s zoveel mogelijk opgenomen zouden moeten worden. Te beginnen met het ministerie van OCW, het Filmfonds plus in het verlengde daarvan het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de aan de publieke omroep gelieerde fondsen.
2A: De voorlopige voorstellen van de ketentafel voor commentaar voorleggen aan een breder ervaringspanel met werkverleners/opdrachtgevers en werkenden/opdrachtnemers uit alle betrokken geledingen.
2B: De voorlopige voorstellen van de ketentafel tevens voor reactie voorleggen aan een klankbordgroep van deskundigen en financiers.
2C: De communicatiemiddelen van Platform ACCT inzetten om de voortgang, bevindingen en definitieve voorstellen van de ketentafel breder te verspreiden.
3C: De positie van commerciële omroepen/streamers/private financiers en fondsen is nader te bepalen.
3D: Het onderzoeken van mogelijkheden om de culturele sector (weer) aantrekkelijk te maken zodat men erin wil (blijven) werken. Denk aan: het gericht aanbieden van scholing tegen gereduceerd tarief voor zzp’ers, een vorm van een sociaal vangnet, persoonlijke (door)groei mogelijkheden, coaching, advies en mogelijke andere (verplichte) collectieve regelingen waaronder aansprakelijkheidsverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering en op termijn mogelijk een pensioenverzekering. Dit alles leidt tot meer aantrekkelijkheid en geeft zzp’ers ruimte om te ondernemen en hun eigen verantwoordelijkheid te (kunnen) nemen.
3E: Onderzoeken hoe de gekozen verbeteringen (vertaald in de praktijkinstrumenten) kunnen worden vertaald naar de positie van de producent. Dit zou ook kunnen behelzen dat wordt onderzocht of producenten een structurele subsidie voor hun bureau/productiehuis vanuit de overheid zouden kunnen krijgen.
3F: Het inzetten van ambassadeurs in politiek en samenleving om het draagvlak voor de voorstellen van de ketentafel te vergroten.
3 G - Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac.
3 H - Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac.
4A: Het versterken van beroepsverenigingen van werkenden en werkverleners. Er is een groot aantal verenigingen, die inhoudelijk deels door DAFF worden ondersteund. Dit kan verbreed worden tot arbeidsmarktvraagstukken.
4B: Gelet op het begrippenkader met definities en waardering en de onderscheiden functies met weging en tarieven, het leggen van dwarsverbanden die kunnen leiden tot meer kennisuitwisseling en versterking van de interne dialoog in de sector.
4C: Een structurele arbeidsmarktmonitor ter aanvulling/verfijning van bestaande monitoren over ‘Kunstenaars en andere werkenden met een creatief beroep’ van het CBS en ‘Creatieve Industrie’ van Media Perspectives.
4D: Periodieke actualisatie van de praktijkinstrumenten van de ketentafel, ook gelet op veranderende wetgeving.

De ketentafel graphic kun je op de desktop en tablet bekijken.
Deze ketentafel graphic is in ontwikkeling.
Actueel
Blijf op de hoogte van het nieuws, de laatste updates en belangrijke mededelingen over de ketentafel Beeldende Kunst
Over de tafel
De keten in de beeldende kunst kent veel onderdelen zoals opleiding, ontwikkeling, productie, distributie en afname. Het Rijk heeft met name de financiële verantwoordelijkheid voor de opleiding (kunstvakopleidingen) plus een deel van de ontwikkeling (werkbijdragen).
Er is sprake van een decentralisatie-uitkering beeldende kunst aan bijna 40 grote gemeenten, die zij dienen te matchen. Voor productie ligt het zwaartepunt bij het Rijk, maar ook andere overheden zijn in dit opzicht actief (projecten, opdrachten en aankopen). Voor distributie en afname zijn vooral de gemeenten in beeld. Dit geldt in sterke mate voor atelier-en broedplaatsenbeleid. Presentatie-instellingen, kunstmusea en festivals kunnen door beide categorieën overheden gesubsidieerd worden. Een aantal provincies verzorgt de verspreiding via centra voor beeldende kunst en kunstuitlenen. Daarnaast is er een vrije markt van o.a. galeries en kunstbeurzen. Met het oog op fair practice en in het bijzonder fair pay leidt deze grote en diverse keten tot veelvormige activiteiten en partijen voor de ketentafel Beeldende Kunst.
Er bestaat een Museum Cao. Ook is er een Richtlijn functie- en loongebouw presentatie-instellingen beeldende kunst. De Ketentafel Beeldende Kunst kan tevens bogen op de activiteiten die BKNL (Beeldende Kunst Nederland) heeft ontwikkeld. Zo is er reeds in 2017 met steun van het Mondriaan Fonds een eerste versie van de honorariumrichtlijn beeldende kunstenaars opgeleverd, die in 2023 is geactualiseerd. Deze betreft niet op verkoop gerichte tentoonstellingen en daaraan gekoppelde opdrachten. Tevens zijn in de afgelopen jaren op basis van beschikbare data de zgn ‘collectieve selfies’ over de sector gerealiseerd.
Maar er is nog meer te doen voor de ketentafel. Het gaat om de verdere herijking van Richtlijn Kunstenaarshonoraria (2023) en de actualisering van Landelijke Algemene Voorwaarden Kunstopdrachten (2015). De tafel wil voorts een bijdrage leveren aan de Collectieve Selfie (2019, herijking in 2024). Bij continuering van de ketentafel per 2025
kan het tevens gaan om: werkbijdragen/beroepskostenvergoedingen, (sociaal) veilige werkomgeving plus voorwaarden voor huur en gebruik van ateliers en broedplaatsen.
Onderzoek
Voor- en achtergrondonderzoeken brengen doorgaans de huidige stand van zaken binnen een deelsector in kaart. Deze onderzoeken, die worden uitgevoerd in opdracht van Platform ACCT, vormen de leidraad bij het bepalen van de meeste urgente zaken van de ketentafel.
Startdossier
Het startdossier omvat het proces van het opstarten van de ketentafel. Daarnaast biedt het inzicht in relevante onderzoeken, regelingen, ontwikkelingen, partijen, arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden binnen de deelsector.
Deelnemers
Deelnemers aan deze ketentafel zijn onder meer Kunsten ’92, Overleg Beeldende Kunstacademies (OBK), Kunstenbond, Platform BK, Beroepsvereniging van Beeldende Kunstenaars (BBK), Beroeps Organisatie Kunstenaars (BOK), Nederlandse Galerie Associatie (NGA), Vereniging van Nederlandse Kunstbeurzen, De Zaak Nu en Nederlandse Museumvereniging. Het Mondriaan Fonds is toehoorder.
Doelennotitie
De doelennotitie omvat de beoogde doelen van de ketentafel met betrekking tot praktijkinstrumenten, draagvlak en communicatie, implementatie en borging en handhaving.
Op dit moment is dit type document niet beschikbaar. Dit betekent dat team fairPACCT er nog mee bezig is of dat het document in een latere fase binnen het programma of het proces van de ketentafel(s) pas wordt samengesteld.
Praktijkinstrumenten
Bij de te maken praktijkinstrumenten door de ketentafel kan gedacht worden aan goede voorbeelden, begrippenkader (met definities), handleiding, honorariumrichtlijn, voorstellen voor (collectieve) afspraken.
Op de hoogte blijven?
Wil je graag op de hoogte blijven van alle stappen die er binnen het programma worden gezet richting betere arbeidsvoorwaarden en collectieve afspraken? Meld je hier aan voor de fairPACCT nieuwsbrief. Bekijk hier de eerdere edities van onze nieuwsbrief.