Fair pay ketentafel-voorstel met zzp-tarieven voor vijf rollen van professionals in cultuur marketing en communicatie: reageer nu!

blank

Foto: Pxhere / Publicatie: 22/07/24

De ketentafel Cultuur Marketing en Communicatie (MarCom) presenteert bij deze een nieuw fair pay voorstel en vraagt om reactie van alle betrokkenen: bij voorkeur vóór maandag 16 september. Gebruik hierbij het onderstaande invulformulier. De terugkoppeling door fairPACCT en de ketentafel op basis van de binnengekomen reacties gebeurt voor de deadline van 1 november.

Het voorstel betreft een zogeheten MarCom Framework, gemaakt door Bureau STYR in samenwerking met de ketentafel. Hierin worden vijf rollen van Cultuur MarCom professionals onderscheiden die binnen bepaalde waarderingsgroepen en op bepaalde levels kunnen functioneren. Aan deze levels zijn zzp-tarieven gekoppeld, afgeleid van de Algemene Markt Nederland en voorzien van een afslag van 15% lager voor cultureel Nederland.

Rollenmatrix

In de rollenmatrix van STYR zijn de vijf onderscheiden rollen binnen Cultuur MarCom opgenomen. Dit zijn: advies; generalist; management & coördinatie; projectleiding; specialist. Binnen het STYR model voor de weging van rollen staat probleemoplossend vermogen centraal. Er zijn in dit model zes waarderingsgroepen van praktisch naar abstract en twintig bijbehorende levels. De rollen in Cultuur MarCom zijn ingedeeld in de hoofdgroepen II, III en IV en voorzien van de levels 5 tot en met 11.

Ter consultatie:

Rollenmatrix. STYR. Juni 2024.

5 rollen

Er is een overzicht gemaakt van elk van de vijf rollen binnen de matrix. Hierin staat in het kort de aard van de opdracht die bij een bepaalde rol past. Er is een uitleg over de STYR waarderingsgroep(en) waartoe de rol behoort. Per level binnen een groep staat het vereiste probleemoplossend vermogen beschreven en het zogeheten kader van de opdracht die bij zo’n level kan horen. Er is een (synoniemen)lijst met namen van opdrachten en rollen toegevoegd, omdat in Cultuur MarCom heel veel soorten actuele benamingen voorkomen. Tot slot is er per level als voorbeeld een culturele opdrachtomschrijving.

Ter consultatie:

Rol Advies. STYR. Juli 2024. 

Rol Generalist. STYR. Juli 2024.

Rol Management en Coördinatie. STYR. Juli 2024.

Rol Projectleiding. STYR. Juli 2024.

Rol Specialist. STYR. Juli 2024.

Van loon naar zzp-tarieven

Op basis van de waardering van de vijf rollen en hun levels heeft STYR er lonen aan gekoppeld gelet op de mediaan van de Algemene Markt Nederland. Dit is het salaris incl. 8% vakantietoeslag en andere vaste zogeheten emolumenten/beloningen. Men gaat daarbij uit van ervaren krachten. Voorts heeft men een zzp-opslag van 70,5% gemotiveerd en bepaald. Uit herhaald onderzoek is gebleken dat in de culturele cao’s die als fair pay worden beschouwd over het algemeen 10% tot 20% minder wordt betaald dan in de Algemene Markt Nederland. Dit leidt vaak tot uitstroom van algemene beroepsgroepen. Voor de volledigheid heeft STYR toch een zogeheten afslag met 15% lagere tarieven laten zien voor freelance MarCom professionals in de culturele sector. 

Ter consultatie:

Van loon naar zzp-tarieven. STYR. Juli 2024.

Handleiding MarCom Framework

Er is een ‘Handleiding MarCom Framework. Fair pay voor freelance MarCom professionals binnen de culturele sector.’ Het Framework is bedoeld voor opdrachtverleners en freelance MarCom professionals (opdrachtnemers) binnen de culturele sector. Het geeft opdrachtverleners handvatten om de zwaarte van aangeboden MarCom opdrachten te bepalen in termen van probleemoplossend vermogen en daarbij passende tarieven (fair pay). Ook voor opdrachtgevers kan het van nut zijn. Zij kunnen in het kader van de opdrachtverlening drie stappen doorlopen: rol met beschrijving, waarderingsgroep, level. Daarnaast geeft het Framework de opdrachtnemers inzicht in het eigen probleemoplossend vermogen. Hierdoor zijn zij beter in staat om passende opdrachten aan te nemen voor een eerlijk(er) tarief. Voorts kan het MarCom Framework door opdrachtnemers gebruikt worden in hun persoonlijke ontwikkeling. 

Ter consultatie:

Handleiding MarCom Framework. STYR. Juli 2024.

 

___________________________________________________________________________

 

Invulformulier

Download hieronder het invulformulier. Deze kun je bij voorkeur vóór 16 september terugmailen aan fairpacct@platformacct.nl. 

Invulformulier

 

___________________________________________________________________________

 

Eerdere fair pay praktijkinstrumenten van de ketentafel

De ketentafel Cultuur Marketing en Communicatie heeft op 1 december 2023 na een eerdere openbare consultatie al drie fair pay praktijkinstrumenten gepresenteerd. Een Manifest over de waarde van cultuurmarketeers met als motto: ‘Zonder cultuurmarketeers geen publiek. Zonder publiek geen cultuur.’ Een Whitepaper met zeven daaraan gekoppelde praktijkvoorbeelden. Plus een vergelijking van de honorering voor vijf typen MarCom functies in diverse culturele cao’s met die in de BV Nederland. Voorts zijn er eerder twee specifieke onderleggers gemaakt. Een Referentiekader met functiebenamingen en -inschalingen in bestaande culturele en enkele aanpalende cao’s/richtlijnen. En een onderzoek naar projectcriteria voor kosten van marketing en communicatie door fondsen en overheden.

Ter kennisname:

‘Manifest. Zonder cultuurmarketeers geen publiek. Zonder publiek geen cultuur’. Oktober 2023.

‘Whitepaper. Van manifest naar realiteit. Zeven krachtige praktijkvoorbeelden over de impact van marketing en communicatie’. Oktober 2023.

‘Vijf functieniveaus in cultuur marketing en communicatie. Eerste vergelijking tussen de BV Nederland en de cultuursector’. September 2023.

‘Fair pay opdrachtwerk Marketing en Communicatie cultuursector, Referentiekader Cao’s’. Social Finance Matters. December 2022.

‘Kosten Marketing- en Communicatie cultuursector, Projectcriteria door fondsen en overheden’. Social Finance Matters. April 2023.