Foto: Bas de Brouwer (uit Whitepaper ketentafel) / Publicatie: 15/11/24
Vanaf 22 juli tot 19 september zijn de fair pay voorstellen van de ketentafel Professionals in Cultuur Marketing en Communicatie in openbare consultatie geweest. Er is gevraagd om de voorstellen voor fair pay praktijkinstrumenten door te nemen, te testen en van feedback te voorzien. Met deze feedback is de ketentafel aan de slag gegaan. Op basis daarvan presenteert ze nu definitieve fair pay praktijkinstrumenten met als doel concrete toepassing daarvan.
Het betreft een zogeheten MarCom Framework, gemaakt door Bureau STYR in samenwerking met de ketentafel. Hierin worden vijf rollen van Cultuur MarCom professionals onderscheiden die binnen bepaalde waarderingsgroepen en op bepaalde levels kunnen functioneren. Aan deze levels zijn zzp-tarieven gekoppeld, afgeleid van de Algemene Markt Nederland en voorzien van een ‘afslag’ van min 15% voor cultureel Nederland. Deze tarieven zouden door werkverleners betaald moeten worden om verdere uitstroom van deze waardevolle professionals uit de culturele en creatieve sector te voorkomen.
Rollenmatrix
In de Rollenmatrix van STYR zijn de vijf onderscheiden rollen binnen Cultuur MarCom opgenomen. Dit zijn: adviseur; generalist; manager & coördinator; projectleider; specialist. Binnen het STYR model voor de weging/waardering van rollen staat probleemoplossend vermogen centraal. Er zijn in dit model zes waarderingsgroepen van praktisch naar abstract en twintig bijbehorende levels. De rollen in Cultuur MarCom zijn ingedeeld in de waarderingsgroepen II, III en IV en voorzien van de levels 5 tot en met 11.
Rollenmatrix. STYR. November 2024.
5 rollen
Er is een overzicht gemaakt van elk van de vijf rollen. Hierin staat in het kort de aard van de opdracht die bij een bepaalde rol past. Er is een uitleg over de STYR waarderingsgroep(en) waartoe de rol behoort. Per level binnen een groep staat het vereiste probleemoplossend vermogen beschreven en het zogeheten kader van de opdracht die bij zo’n level kan horen. Er is een (synoniemen)lijst met namen van opdrachten en rollen toegevoegd, omdat in Cultuur MarCom heel veel soorten actuele benamingen voorkomen. Tot slot is er per level als voorbeeld een culturele opdrachtomschrijving.
Rol Advies. STYR. November 2024.
Rol Generalist. STYR. November 2024.
Rol Management en Coördinatie. STYR. November 2024.
Rol Projectleider. STYR. November 2024.
Rol Specialist. STYR. November 2024.
Van loon naar zzp-tarieven
Op basis van de waardering van de vijf rollen en hun levels heeft STYR er lonen aan gekoppeld gelet op de mediaan van de Algemene Markt Nederland, dit is het salaris incl. 8% vakantietoeslag en andere vaste zogeheten emolumenten/beloningen. Ook heeft men gemotiveerd een zzp-opslag van 70,5% bepaald. Voorts is uit herhaald onderzoek gebleken dat in de culturele cao’s die als fair pay worden beschouwd over het algemeen 10% tot 20% minder wordt betaald dan in de Algemene Markt Nederland. In deelsectoren zonder Cao is het nog slechter. Dus met name personen met algemene opleidingen en functies zoals professionals in marketing en communicatie stromen vaak uit naar andere beter betalende sectoren. Voor de volledigheid heeft STYR toch een zogeheten afslag met 15% lagere tarieven laten zien voor freelance MarCom professionals in de culturele en creatieve sector. Tot slot heeft dit Bureau de eigen levels vergeleken met de functieniveaus van MarCom professionals in vier culturele cao’s.
Van loon naar zzp-tarieven. STYR. November 2024.
Handleiding MarCom Framework
Er is een ‘Handleiding MarCom Framework. Fair pay voor freelance MarCom professionals binnen de culturele sector.’ Het Framework is bedoeld voor opdrachtverleners en freelance MarCom professionals (opdrachtnemers). Het geeft handvatten om de zwaarte van aangeboden MarCom opdrachten te bepalen in termen van probleemoplossend vermogen en daarbij passende tarieven (fair pay). Voor opdrachtgevers kan het van nut zijn. Zij kunnen in het kader van de opdrachtverlening drie stappen doorlopen: rol met beschrijving, waarderingsgroep, level. Daarnaast geeft het Framework de opdrachtnemers inzicht in het eigen probleemoplossend vermogen. Hierdoor zijn zij beter in staat om passende opdrachten aan te nemen voor een eerlijk(er) tarief. Voorts kan het MarCom Framework door opdrachtnemers gebruikt worden in hun persoonlijke ontwikkeling.
Handleiding MarCom Framework. STYR. November 2024.
Eerdere fair pay praktijkinstrumenten van de ketentafel
De ketentafel Cultuur Marketing en Communicatie heeft op 1 december 2023 na een eerdere openbare consultatie al drie fair pay praktijkinstrumenten gepresenteerd:
1. Een Manifest over de waarde van cultuurmarketeers met als motto: ‘Zonder cultuurmarketeers geen publiek. Zonder publiek geen cultuur.’
2. Een Whitepaper met zeven daaraan gekoppelde praktijkvoorbeelden.
3. Een vergelijking van de honorering voor vijf typen MarCom functies in diverse culturele cao’s met die in de BV Nederland.
Voorts zijn er eerder twee specifieke onderleggers gemaakt met behulp van onderzoeksbureau Social Finance Matters:
1. Een Referentiekader met functiebenamingen en -inschalingen in bestaande culturele en enkele aanpalende cao’s/richtlijnen.
2. Een onderzoek naar projectcriteria voor kosten van marketing en communicatie door fondsen en overheden.
Gerelateerde berichten
Ketentafel Jazz/World/Contemporary presenteert opzet voor tariefmodel met vier oplopende carrièrefasen bij InJazz Conference
Donderdag 27 juni verzorgden deelnemers van de Ketentafel Jazz/World/Contemporary een presentatie bi
Onderzoek naar de beroepspraktijk van digitale cultuurkunstenaars en -makers en passende arbeidsvoorwaarden
Hoe ziet jouw beroepspraktijk eruit? Welke vergoedingen staan er tegenover jouw werk? Wat zijn jouw
Fair pay praktijkinstrumenten: Gages voor optredende popmusici in vijf carrièrefases en Rekentool bepaling carrièrefase
De Ketentafel Popmusici blijft na de recente openbare consultatie bij de hoogte van de fair pay gage