Filmfestivals
Fair practice voor filmfestivalorganisaties
Doel:
Ontwikkelen van praktijkinstrumenten gericht op het verbeteren van de werkvoorwaarden van de medewerkers (in dienst en zzp) bij de organisaties van de filmfestivals. Tevens aandacht voor de positie van stagiairs en vrijwilligers.
Soort activiteit:
In 2023 hebben 7 grotere filmfestivals een onafhankelijke benchmark laten houden. Mede op basis daarvan willen ongeveer 13 werkverleners en werkenden bij grote en kleine filmfestivals plus de vakbond in de ketentafel vanaf 2024 richtlijnen ontwikkelen om de Fair Practice Code te vertalen naar passende arbeidsvoorwaarden en zzp-tarieven.
Looptijd:
Vanaf februari 2024
Samenwerkingspartners:
Kunstenbond, diverse directies/HR-medewerkers/personeelsvertegenwoordigers/zzp’ers bij filmfestivals. Er is geen landelijke koepelvereniging voor de 115 filmfestivals in ons land.
A: Het ontwikkelen van een Arbeidsmarktmonitor die in kaart brengt hoeveel (categorieën) werkenden er zijn binnen de archeologie plus wat hun activiteiten, arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden zijn.
2D: Het benutten van vakspecifieke online en offline gremia zoals landelijke festivals, congressen en bijeenkomsten van vertegenwoordigers uit het veld voor de externe communicatie en gedachtewisseling over de ketentafel, haar bevindingen en (voorlopige) voorstellen.
2E: Het bestuur van Platform ACCT betrekken om de praktijkinstrumenten van de ketentafel mee te nemen in de uitwerking van de arbeidsmarktagenda en culturele en creatieve sector, onder andere in een sectoraal convenant.
- Ontwikkelen arbeidsmarktmonitor
- Formuleren regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden
- Ervaringspanel
- Klankbordgroep deskundigen en financiers
- Publiciteit
- Beroepscongressen/(sociale) vakmedia
- Bestuur Platform ACCT
- Werven ambassadeurs
- Model-overeenkomsten tussen onafhankelijke producenten/producerende publieke omroepen en werkenden
- Model-voorwaarden vanuit subsidiërende overheden/rijksfondsen/ financierende publieke omroepen voor werkverleners t.b.v. werkenden
- Toepassing praktijkinstrumenten bij commerciële omroepen, streamers en private financiers/fondsen nader te bepalenn
- Onderzoek (weer) aantrekkelijk maken sector voor werkenden
- Onderzoek verbetering financiële positie opdrachtgevers/producenten
- Inzetten van ambassadeurs in politiek en samenleving
- Versterking beroepsverenigingen van werkenden en werkverleners
- Sociale dialoog
- Structurele arbeidsmarktmonitor
- Periodieke actualisatie regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden
2F: Desgewenst aansprekende ambassadeurs werven om het draagvlak voor de voorstellen van de ketentafel in de politiek en binnen de samenleving te vergroten.
2 G - Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac.
B: Het formuleren van een regeling met standaard primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden inclusief werkomstandigheden, die voor elke archeologisch werkende zouden moeten gelden, in loondienst of als zelfstandige. Met name daar waar er geen (specifieke) cao is.
- Ontwikkelen arbeidsmarktmonitor
- Formuleren regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden
- Ontwikkelen arbeidsmarktmonitor
- Formuleren regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden
3A: Het doen van concrete aanbevelingen door de ketentafel gericht op de implementatie van de praktijkinstrumenten door de opdrachtgevers, te weten onafhankelijke producenten/producerende omroepen ten gunste van voor hen die op basis van een opdrachtovereenkomst werken bij producties.
- Ontwikkelen arbeidsmarktmonitor
- Formuleren regeling standaard arbeidsvoorwaarden incl. werkomstandigheden
3B: Het formuleren van criteria die gelet op de ontwikkelde praktijkinstrumenten in de subsidievoorwaarden van de overheden en zelfstandige bestuursorganen/zbo’s zoveel mogelijk opgenomen zouden moeten worden. Te beginnen met het ministerie van OCW, het Filmfonds plus in het verlengde daarvan het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de aan de publieke omroep gelieerde fondsen.
2A: De voorlopige voorstellen van de ketentafel voor commentaar voorleggen aan een breder ervaringspanel met werkverleners/opdrachtgevers en werkenden/opdrachtnemers uit alle betrokken geledingen.
2B: De voorlopige voorstellen van de ketentafel tevens voor reactie voorleggen aan een klankbordgroep van deskundigen en financiers.
2C: De communicatiemiddelen van Platform ACCT inzetten om de voortgang, bevindingen en definitieve voorstellen van de ketentafel breder te verspreiden.
3C: De positie van commerciële omroepen/streamers/private financiers en fondsen is nader te bepalen.
3D: Het onderzoeken van mogelijkheden om de culturele sector (weer) aantrekkelijk te maken zodat men erin wil (blijven) werken. Denk aan: het gericht aanbieden van scholing tegen gereduceerd tarief voor zzp’ers, een vorm van een sociaal vangnet, persoonlijke (door)groei mogelijkheden, coaching, advies en mogelijke andere (verplichte) collectieve regelingen waaronder aansprakelijkheidsverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering en op termijn mogelijk een pensioenverzekering. Dit alles leidt tot meer aantrekkelijkheid en geeft zzp’ers ruimte om te ondernemen en hun eigen verantwoordelijkheid te (kunnen) nemen.
3E: Onderzoeken hoe de gekozen verbeteringen (vertaald in de praktijkinstrumenten) kunnen worden vertaald naar de positie van de producent. Dit zou ook kunnen behelzen dat wordt onderzocht of producenten een structurele subsidie voor hun bureau/productiehuis vanuit de overheid zouden kunnen krijgen.
3F: Het inzetten van ambassadeurs in politiek en samenleving om het draagvlak voor de voorstellen van de ketentafel te vergroten.
3 G - Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac.
3 H - Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin congue turpis elit, nec imperdiet ligula blandit ac.
4A: Het versterken van beroepsverenigingen van werkenden en werkverleners. Er is een groot aantal verenigingen, die inhoudelijk deels door DAFF worden ondersteund. Dit kan verbreed worden tot arbeidsmarktvraagstukken.
4B: Gelet op het begrippenkader met definities en waardering en de onderscheiden functies met weging en tarieven, het leggen van dwarsverbanden die kunnen leiden tot meer kennisuitwisseling en versterking van de interne dialoog in de sector.
4C: Een structurele arbeidsmarktmonitor ter aanvulling/verfijning van bestaande monitoren over ‘Kunstenaars en andere werkenden met een creatief beroep’ van het CBS en ‘Creatieve Industrie’ van Media Perspectives.
4D: Periodieke actualisatie van de praktijkinstrumenten van de ketentafel, ook gelet op veranderende wetgeving.
De ketentafel graphic kun je op de desktop en tablet bekijken.
Deze ketentafel graphic is in ontwikkeling.
Actueel
Blijf op de hoogte van het nieuws, de laatste updates en belangrijke mededelingen over de ketentafel Filmfestivals.
Over de tafel
Lange en complexe keten
De keten die betrokken is bij de deelsector Film/AV is lang en complex. Het gaat om de onderdelen productie incl. pre- en postproductie; distributie; exploitatie/vertoning. Films uit ons land én het buitenland worden vertoond door streamers, omroepen, bioscopen, filmtheaters, filmfestivals e.a.
Deels overheidsmiddelen o.a. voor filmfestivals
De kwaliteit, zichtbaarheid en toegankelijkheid van Nederlandse audiovisuele producties zijn belangrijk voor OCW. Daarom worden van rijkswege een ondersteunende instelling en vier festivals voor speelfilm en documentaire in de zogeheten culturele basisinfrastructuur (BIS) meerjarig gesubsidieerd. Via rijksgeld aan het Filmfonds zijn er bovendien diverse financiële stimulansen voor een kwalitatief en hoogwaardig filmaanbod. Per 2025 betreft o.a. zeven filmfestivals die structurele subsidie van het fonds zullen ontvangen en een nader te bepalen aantal die in aanmerking gaan komen voor projectgelden. Gemeenten subsidiëren met name in filmtheaters en filmfestivals. Een aantal provincies leveren eveneens diverse bijdragen. Er zijn 115 filmfestivals in ons land.
Fair pay én fair chain
In september 2022 is de ketentafel Film/AV culturele producties cast en crew gestart. Deze heeft tot mei 2024 reeds vier fair pay praktijkinstrumenten opgeleverd: Begrippenkader, Leidraad veilig en gezond werken audiovisuele sector, Opdracht Kompas en Van loon naar zzp-tarief. Concrete fair pay handreikingen voor elk van de 13 onderscheiden vakgebieden volgen, mede op basis van een begin mei afgeronde enquête onder de beroepsgroepen. In febuari 2024 is de ketentafel Filmfestivals begonnen. Deze streeft om te beginnen naar een Functiehuis, een Standaardregeling secundaire arbeidsvoorwaarden en zzp-tarieven.
Doreen Boonekamp, materiedeskundige en zelfstandig adviseur, is voorzitter van beide ketentafels. Voor Platform ACCT/fair PACCT is deze verbinding relevant. Het zou aanbeveling verdienen om deze deelsector als voorbeeld te laten dienen voor een ketenaanpak. Terwille van de concretisering van de aspecten fair pay én fair chain, zoals genoemd in de Fair Practice Code. Gelet daarop is er al contact geweest met de filmtheaters.
Onderzoek
Voor- en achtergrondonderzoeken brengen doorgaans de huidige stand van zaken binnen een deelsector in kaart. Deze onderzoeken, die worden uitgevoerd in opdracht van Platform ACCT, vormen de leidraad bij het bepalen van de meeste urgente zaken van de ketentafel.
Startdossier
Het startdossier omvat het proces van het opstarten van de ketentafel. Daarnaast biedt het inzicht in relevante onderzoeken, regelingen, ontwikkelingen, partijen, arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden binnen de deelsector.
Deelnemers
Deelnemers aan deze ketentafel zijn onder meer vertegenwoordigers vanuit de Kunstenbond endiverse directies/HR-medewerkers/personeelsvertegenwoordigers/zzp’ers bij filmfestivals.
Doelennotitie
De doelennotitie omvat de beoogde doelen van de ketentafel met betrekking tot praktijkinstrumenten, draagvlak en communicatie, implementatie en borging en handhaving.
Doelennotitie nog niet beschikbaar.
Praktijkinstrumenten
Bij de te maken praktijkinstrumenten door de ketentafel kan gedacht worden aan goede voorbeelden, begrippenkader (met definities), handleiding, honorariumrichtlijn, voorstellen voor (collectieve) afspraken.
Op de hoogte blijven?
Wil je graag op de hoogte blijven van alle stappen die er binnen het programma worden gezet richting betere arbeidsvoorwaarden en collectieve afspraken? Meld je hier aan voor de fairPACCT nieuwsbrief. Bekijk hier de eerdere edities van onze nieuwsbrief.